Als u in Turbo’s belegt, dan behoort u de risico’s te kennen. Dat beweert ook AFM, vandaar dat wij in onze publicaties een risicowaarschuwing moeten opnemen. Dan weet u ook het belang en effect van de hefboom in de Turbo. Hoe groot moet de hefboom eigenlijk zijn?

Vaste hefboom
Een vrij eenvoudige oplossing is te kiezen voor een vaste hefboom. Lange termijn beleggers die met Turbo’s Long een index beweging willen volgen, doen dit veelal met een hefboom 1 of 2. Daarmee loop je wat resultaat betreft vrij aardig in de pas met de index beweging. Dit kun je natuurlijk ook doen met individuele aandelen.
Offensieve beleggers, veelal kort op de bal spelend, kiezen voor een hogere hefboom van bijvoorbeeld 5 of 10. Zij kunnen (en moeten) rap schakelen als het scenario wijzigt. AFM stelt overigens een maximum hefboom in van 5 op aandelen.

Onafhankelijke hefboom
Vele beleggers kiezen primair voor een specifieke stoploss op de Turbo, waarbij het geschetste scenario aangeeft wat de gewenste stoploss moet zijn. De bijbehorende hefboom wordt dan voor lief genomen. Als je hier voor kiest, ben je minder gevoelig voor grote schommelingen in het ‘unrealized’ resultaat.

Profit Factor hefboom
Een hele mooie oplossing is de Profit Factor (PF) hefboom. Daarbij bereken je de zogenaamde Profit Factor van het scenario, ofwel de Risk/Reward verhouding. Hoe groot is de ratio van het winstpotentieel versus de verliesruimte. In bovenstaande afbeelding  staat een voorbeeld inzake een koopkans op de AEX dagkaart. Instapkoers is 780, winstpotentieel is 24 punten naar 804, verliesruimte is 7 punten naar 773. De ratio tussen 24 en 7 is 3,4, ofwel 24/7. Je zou dan kunnen kiezen voor een Turbo Long met een hefboom van 3.
Anders geredeneerd, hoe sterker de winst/verlies verhouding, hoe groter het risico element in de kooptransactie.

TA Coaching Rubriek

Vast onderdeel in de Chart Navigator is de TA Coaching Rubriek, waarin wekelijks een item wordt toegelicht uit de technische analyse gereedschapskist. Dit kan een uiteenzetting zijn over een specifieke indicator, een koerspatroon of een ander charttechnisch element, maar ook Dashboard technische zaken. Bovendien wordt regelmatig aandacht besteed aan een onderwerp uit de Behavioral Finance. Dit alles als extra coaching voor de actieve belegger!