Het is algemeen bekend dat het verstandig is om een stoploss te gebruiken als je al dan niet kort op de bal handelt, met name met hefboomprodukten. Maar hoe ga je met een stoploss om? En welke stoploss gebruik je? Graag een stukje proza ter overweging.

Als stoploss kun je denken aan een vast verliesbedrag per transactie, een vast verliespercentage, maar ook een chartindicator, zoals een trailingstoploss, een zigzag indicator, het uitnemen van een steun of weerstand, of nog een andere invulling, er zijn veel mogelijkheden.

Maar hoe hanteer je de stoploss? Op het moment dat de stoploss wordt geraakt, wordt dan direct de positie gesloten? Of wordt het raken of passeren van een stoploss gezien als een alert of alarm voor een mogelijke actie? Ik ben voorstander van deze aanpak, vooral in tijden van hoge beweeglijkheid. Het koersbeeld kan dan immers grillig zijn, zonder dat het scenario wijzigt. Het is dan jammer als de positie wordt uitgestopt als gevolg van een uitermate rare koerssprong die rap ongedaan wordt gemaakt.
Dit laatste is ook het geval als met een flinke gap de handelsdag wordt geopend, direct redelijk ver boven of onder de stoploss. Op dat moment is het raadzaam om vast te stellen of een koersbeweging richting de stoploss aannemelijk is, waardoor je de positie aanhoudt. Er zijn daarbij zelfs situaties waarin je kunt overwegen om de verliespositie te verdubbelen, je gaat dan middelen. In mijn beleving moet je het raken van een stoploss, op welke manier dan ook, bezien in het licht van de grafiek op dat moment.

Tot slot een opmerking betreffende de ingebouwde stoploss van een Turbo. In tijden van hoge volatiliteit kan de stoploss snel worden geraakt, vooral bij hoge hefboom Turbo’s. Dan vervalt de Turbo direct, hier is geen uitstel mogelijk. In de praktijk is het verstandig om een zogenaamde scenario stop aan te houden en een Turbo te kiezen met een specifieke hefboom die past bij het scenario. De grafiek geeft immers aan wanneer het niet meer verstandig is om een specifieke positie aan te houden. De ingebouwde Turbo stoploss van de bijbehorende Turbo ligt dan op grote afstand en zal vrijwel nooit worden geraakt.

TA Coaching Rubriek

Vast onderdeel in de Chart Navigator is de TA Coaching Rubriek, waarin wekelijks een item wordt toegelicht uit de technische analyse gereedschapskist. Dit kan een uiteenzetting zijn over een specifieke indicator, een koerspatroon of een ander charttechnisch element, maar ook Dashboard technische zaken. Bovendien wordt regelmatig aandacht besteed aan een onderwerp uit de Behavioral Finance. Dit alles als extra coaching voor de actieve belegger!